BALAMUCUL POLITIC, DREPTUL FORŢEI ŞI UTOPIA FEDERALIZĂRII
La 12 septembrie
1919, ION I.C. Brătianu, primul ministru al României a demisionat refuzând să
semneze Tratatul de Pace cu Austria ce
cuprindea clauze menite să faciliteze amestecul Marilor Puteri în treburile
interne ale României. Reamintesc faptul că, pe timpul guvernului Ion I.C.
Brătianu (PNL) delegaţia României a participat cu succes la Conferinţa de Pace
de la Paris, Tratatul de Pace de la Versailles, iar brava oaste română a ocupat
Budapesta. Tot pe timpul guvernării respective a început reforma agrară prin
exproprierea marii proprietăţi rurale. Cabinetul noului prim ministru Arthur
Văitoianu numit în funcţie la 27 septembrie 1919 a avut rolul de a organiza primele alegeri generale parlamentare
pe baza votului universal. Cum niciun partid nu a reuşit să câştige alegerile
s-au purtat tratative în vederea realizării unei majorităţi parlamentare pe
baza unui program de guvernare sub sigla „Uniunii Naţionale”. Şi acest guvern a
căzut la 28 noiembrie 1919 iar în data de 1 decembrie 1919, reprezentantul
„Blocului Parlamentar”, Alexandru Vaida Voievod a devenit noul prim ministru
al României. În timpul guvernării
sale Parlamentul a votat legile prin care s-au ratificat: Unirea Basarabiei,
Bucovinei şi Transilvaniei cu România; Tratatul privind minorităţile; Tratatul
de pace cu Austria de la Saint Germain (la presiunea Marilor Puteri).
Revenirea la putere a guvernului Ion I. C. Brătianu (PNL) la 19 ianuarie 1922 a
fost benefică pentru România deoarece: s-a instituit strategia economică protecţionistă
de sprijinire a burgheziei industriale (sintagma ”prin noi înşine”), s-a
adoptat Constituţia din 1923, a avut loc ceremonia de încoronare a lui Ferdinand I, ca rege al tuturor românilor, au fost puse în
aplicare legile „Pentru învăţământul primar”, „Pentru unificarea
Administrativă” şi „Legea electorală”, a
fost înfiinţată Patriarhia Română. Poporul Român, blând şi drept se părea
că a intrat , în sfârşit, în cadenţa istorică a evoluţiei naţiunilor europene.
Au urmat zilele negre ale crizei economice din 1929 – 1933, degringolada
economică şi tensiunile sociale. Guvernele
lui Gheorghe Mironescu (10
octombrie 1930 – 4 aprilie 1931) şi cel al lui Nicolae Iorga (18 aprilie 1931 -
31 mai 1932) au instituit măsuri
anticriză precum: împrumuturi
externe de peste un miliard de franci (cu 10,23% dobânda pe an), prima „curbă
de sacrificiu” prin care salariile în domeniul public au fost diminuate cu
10-25%, resursele bugetare ale statului s-au înjumătăţit, a doua „curbă de
sacrificiu” prin care s-a instituit impozitul de 15% pe salarii şi creşterea
fiscalităţii, statul nu a mai putut să asigure plata regulată a salariilor şi
pensiilor. Un an mai târziu, guvernul lui Alexandru Vaida Voievod (14
ianuarie 1933 - 9 noiembrie 1933), pregătit pentru a aplica a treia „curbă de
sacrificiu”, a renunţat la aplicarea acesteia, ca urmare a marilor tensiuni
sociale şi mişcări de protest, reprimate în forţă de autorităţi (greva
petroliştilor de pe valea Prahovei, greva de la atelierele CFR Griviţa).
În scurta
perioadă istorică 1926- 1934 s-au rulat la conducerea României, 16 guverne, (iar
în perioada 1926 – 1945, aproximativ 35 de guverne) fiecare, demisionând în
timp scurt, pe fondul incapacităţii de a soluţiona problemele economice şi
sociale. Perioada interbelică, cu toate
aceste convulsii politico-sociale, a pus bazele statului naţional unitar român
şi a creat fundamentele economiei capitaliste. Regimul politic comunist a
instituit, pentru o perioadă de 44 de ani,
dictatura unui singur partid format dintr-o camarilă complexă
politico-securistă, având în frunte activişti politici dirijaţi din afară,
excepţie făcând cel mai longeviv preşedinte, Nicolae Ceauşescu. Avem rămasă ,
din bătrâni, expresia ”de morţi să vorbeşti
numai de bine”. Această cugetare de bun simţ este generată din respectul faţă de ei sau din
posibilele contacte între lumea fină a
morţilor şi lumea noastră fizică. Credinţa străbună ne atenţionează asupra
ameninţărilor ambelor lumi, în situaţia în care sunt încălcate legile supreme
ale strămoşilor noştri, morţii. Serghei Nicolaevik Lazarev, în cartea „Karma
sau armonia dintre fizic, psihic şi destin” aprofundează acest subiect „tabu” al
respectării morţilor. Bogaţi sau săraci, demnitari sau oameni simpli, buni sau
răi, oamenii mor , fiecare, în felul său. Cei mai fericiţi, după părerea
mea, sunt oamenii simpli care au trăit
în anonimat şi au murit la fel cum au trăit. Fostul dictator comunist, preamărit în baladele populare, zugrăvit în
pânzele pictorale şi slăvit în marşurile triumfale a avut bune şi rele. De „cele
rele” s-a ocupat actualul dictator de la Cotroceni împreună cu camarila
descendentă din slugile lui Nicolae Ceauşescu, prin gestul de condamnare a
regimului comunist ca ilegitim şi criminal, în discursul ţinut în parlament la
18 decembrie 2006. Personal, am să vorbesc de bine, ori de câte ori am ocazia, despre
patriotismul genetic al acestui dictator comunist. In anul 1968, pe data de 21
august, data invadării Cehoslovaciei, fiind elev al prestigiosului Liceu
militar „Dimitrie Cantemir” din Breaza, mă găseam la antrenamentele blocului de
defilare din Bucureşti. Ocazionată de „ceremonialul zilei de 23 August”,
defilarea trupelor române , în fiecare an, aducea în atenţia opiniei publice
imaginea unei armate bine pregătite care reprezenta garanţia independenţei şi
suveranităţii naţionale. În acea dimineaţă a zilei de 21 august 1968, la ora 4
dimineaţa, ne-am trezit instantaneu şi ne-am echipat la auzul mesajului
transmis la difuzoarele din dormitoare. La orele 07.30 toate blocurile de
defilare erau prezente în piaţa
Palatului şi înconjurate de o mare de oameni, cetăţeni bucureşteni, adunaţi
spontan. La apariţia lui Nicolae Ceauşescu în balconul (care, mai târziu, în
1989 avea să-i prezică un sfârşit tragic), a ridicat mâna dreaptă înspre popor
şi instantaneu mulţimea, printre care erau şi mii de militari, a început să
strige , în urale repetate „Trăiască România”. În cuvântul său, Nicolae
Ceauşescu a spus printre altele: „Pătrunderea
trupelor celor cinci tări socialiste în Cehoslovacia constituie o mare greşeală
şi o primejdie gravă pentru pacea în Europa, pentru soarta socialismului în
lume. Este de neconceput în lumea de astăzi, când popoarele se ridică la luptă
pentru a-si apăra independenţa naţională, pentru egalitatea în drepturi, ca
state socialiste să încalce libertatea si independenţa altui stat. Nu există
nicio justificare, nu poate fi acceptat niciun motiv de a admite, pentru o
clipă numai, ideea intervenţiei militare în treburile unui stat socialist frăţesc.....
Problema alegerii căilor de construcţie
socialistă este o problemă a fiecărui partid, a fiecărui stat, a fiecărui
popor. Nimeni nu se poate erija în sfătuitor, în îndrumător cu privire la felul
în care trebuie construit socialismul în altă ţară..... Noi considerăm că
pentru a aşeza relaţiile dintre ţările socialiste, dintre partidele comuniste
pe baze cu adevărat marxist-leniniste trebuie, o dată pentru totdeauna, să se
pună capăt amestecului în treburile altor state, altor partide... Am hotărât ca, începând de astăzi, să trecem
la constituirea gărzilor patriotice înarmate, alcătuite din muncitori, tărani
si intelectuali, apărătoare ale independentei patriei noastre socialiste
(Aplauze însufletite, urale). Dorim ca poporul nostru să-şi aibă unităţile sale înarmate pentru a-si
apăra cuceririle revoluţionare, pentru aşi asigura munca paşnică, independenţa
si securitatea patriei socialiste... Suntem aici mulţi comunişti si antifascişti
care am înfruntat închisorile, am stat în fata morţii, dar nu am trădat
interesele clasei muncitoare, ale poporului nostru. Fţti siguri tovarăşi, fiţi
siguri, cetăţeni ai României, că niciodată nu vom trăda patria noastră, nu vom
trăda interesele poporului nostru..”
Imediat s-a
trecut la acoperirea frontierelor de stat de către trupele tuturor categoriilor
de forţe armate, iar blocurile de defilare au trecut în stare operativă. Noi,
elevii liceelor militare am fost trimişi acasă, în stare de alertă, încă nu
implinisem 18 ani. Practic, colegii mei mai mari, din şcolile militare, au
plecat pe front. Situaţia s-a menţinut dramatică timp de câteva luni, armata
era pregătită să apere independenţa şi suveranitatea patriei. Anii au trecut,
au urmat instruiri complexe, condiţii speciale şi extrem de periculoase de
muncă, renunţări la multe din avantajele unei vieţi normale, răspunderi
excepţionale, aplicaţii reale, toate
acestea fiind îndeplinite, de noi, militarii, în deplin consens cu cerinţele
unui jurământ trăit intens, zi de zi. A urmat revoluţia din Decembrie 1989 în
care armata României a garantat victoria împotriva regimului dictatorial.
Aflate într-o dinamică complexă, între trădarea naţională şi lupta pentru
menţinerea suveranităţii şi integrităţii teritoriale, acţiunile post
decembriste au menţinut armata în stare de operativitate, iar evenimentele din Târgu- Mureş din martie 1990, au demonstrat
capacitatea noastră de a salva România
în situaţii de conflicte interetnice , provocate, tendenţios şi mârşav.
Treptat, au început să apară germenii integrării şi efectele vectorilor
globalizării. Din când în când, vocile unor concetăţeni idioţi au început să
acuze armata de intervenţie brutală în revoluţie pregătind terenul propice
destructurării acesteia , prin reformare, condiţie impusă de perspectiva integrării în NATO. Mai mult decât
atât, comentatori şi analişti, ghiftuiţi din banii publici (utilizaţi sub marcă
privată, prin contracte oneroase cu statul) au comentat şi interpretat, lungi
perioade de timp, în mod tendenţios, contribuţia reală a noastră, a
militarilor, la apărarea valorilor supreme ale neamului românesc, independenţa,
suveranitatea şi integritatea teritorială. Aceste
lepădături nu au fost prezente şi nu
au trăit, alături de noi, în perioada în care cele două sisteme, aveau forţele
militare poziţionate, în stare de conflict militar. Pentru ei, am să repet de o
mie de ori: ” Militarii români, (armata,
MI, SRI, Jandarmii), indiferent sub ce denumire îi regăsim în epoca postbelică
şi postrevoluţionară au acţionat, în condiţiile unui câmp de luptă real. Nu
suntem noi vinovaţi că nu aţi fost alături de noi la “Forţarea Dunării”, la
marile aplicaţii cu trupe din podişul Babadagului, Delta Dunării, Valea Jiului,
Culoarul Rucăr Bran, Depresiunea Petroşeni, etc, la sacrificiile vânătorilor de munte, la operaţiile
aeriene, antiaeriene, maritime şi de
desant aerian în care, bravii aviatori, artilerişti, rachetişti,
radiolocatorişti, infanterişti, tanchişti, marinari, genişti şi chimişti dădeau
o replică reală şi pe măsură, adversarilor noştri. Nu suntem noi vinovaţi de
faptul că trupele noastre de geniu şi de construcţii v-au lăsat, la cheie, în
toate oraşele reşedinţă de judeţ, centrele civice; că economia reală se
sprijinea pe specialiştii noştri din uzine şi fabrici; că în minele de cărbuni,
militarii lucrau cot la cot cu voi, fără să fie plătiţi; că recolta agricolă era strânsă de pe ogoarele patriei de către noi, militarii, datorită puturoşeniei
voastre; că marile obiective energetice s-au finalizat şi prin contribuţia
noastră; că CFR –ul era prosper iar transportul (import – export) era
amplificat şi prin munca noastră; că spitalele militare erau asaltate continuu
de voi pentru că specialiştii militari în domeniu erau inegalabili profesional
şi neşpăgari”. Vă este necaz că nu
am avut parte de războaie ca să vă demonstrăm,
în fapt, sacrificiul nostru suprem. Cel puţin generaţia mea, a fost
educată să facă tot posibilul să trăiască pentru ţara sa, pentru că România
avea nevoie de luptători, oameni vii. Prin urmare, nu trăim din efortul vostru
lingăi, îmbuibaţi! Repuneţi militarii în rezervă drepturile de pensie cuvenite
şi nu mai staţi cu capul în nisip că, va veni o vreme când trebuie să daţi socoteală lui
Dumnezeu!
Cu voia lui
Dumnezeu ne-am integrat în NATO (2004) şi UE (2007). Accesul nostru în cele
două structuri integrate, Euroatlantice şi Europene, extrem de necesare, urma
să slujească interesul public naţional ”CREŞTEREA BUNĂSTĂRII CETĂŢENILOR,
ÎNTR-O PATRIE LIBERĂ, INDEPENDENTĂ INDIVIZIBILĂ ŞI SUVERANĂ”. Multe pagini
istorice au fost scrise cu sângele patrioţilor români, cu preponderenţă
militari, pentru acest ideal naţional. Lumea politică, de astăzi, începând cu
„ilustrul gânditor carpatin” Emil Boc, ardelean al timpurilor noastre, s-a
gândit că armata are prea multe privilegii şi trebuie „pusă la colţ”. Sub
deviza „ofensiva asupra pensiilor nesimţite” s-a încercat, într-o primă fază
reducerea cu 20- 60% a pensiilor militare, în iarna lui 2011(ianuarie). Ca
urmare a previziunii unui dezastru conflictual social şi politic, declanşat de
SCMD, cameleonul politic din fruntea armatei (şi nu numai) a redresat
„busuiocul” şi prin revizuiri repetate, a crescurt pensiile la peste 85% dintre
pensionarii militari readucând un oarecare acord social tacit, suplimentat prin
sublimele scrisori de felicitare din vara anului 2011. Au rămas peste 26.500 de
pensionari militari jefuiţi prin introducerea unui criteriu arbitrar în noua
legislaţie ”principiul contributivităţii”. Astăzi, SCMD continuă lupta pentru
aducerea cuantumului pensiilor militare a celor jefuiţi, în mod banditesc, de
guvernul Boc, la nivelul lui decembrie 2010.
Dragi camarazi,
evenimentele din ultima perioadă de timp, confirmă faptul
„că lupta pentru putere” are un singur stăpân, „pofta de dominaţie şi îmbogăţire pe seama exploatării popoarelor”.
La Bucureşti au avut loc , într-o atmosferă demnă de pârghiile economiei de
piaţă, două evenimente concurenţiale, Congresul PPE (partidul Popular European)
şi mitingul USL, din Arena Naţională. Desfăşurate simultan, cu participarea
aleşilor noştri, aceste două evenimente, au transmis mesaje de prosperitate
viitoare, invocând, cu preponderenţă, valori europene (Congresul PPE) şi valori
naţionale (Mitingul USL). Nefiind partizanul unei integrări totale şi
necondiţionate, nu împărtăşesc, decât parţial , mesajele mai marilor europeni
„populăroşi”. Principalul scop pentru care s-au reunit, în congres la
Bucureşti, este mesajul de susţinere, dat unui regim apus, regimul Băsescu. În
ecuaţia viitoare a guvernărilor europene, problema integrării totale, promovate
de PPE, începe să trezească conştiinţele cetăţenilor europeni şi să provoace
imagini , „din ce în ce mai sparte”, liderilor care au inventat această
religie, ce reprezintă anticamera globalizării. Este un vis îndepărtat, lumea a
mai avut astfel de vise, este capriciul demnitarilor de a forţa ştergerea
identităţii popoarelor şi rolul statelor naţionale. Speculând la maximum condiţiile menţinerii alianţei politice PDL –
UDMR, entuziasmul general creat de Congresul PPE şi conjunctura teoretică
-doctrinară favorabilă, Laszlo Tokes,
Liderul Partidului Popular Maghiar din Transilvania, a lansat o fumigenă
afirmând în discursul său: "Partidul
Popular Maghiar din Transilvania propune un astfel de program de
descentralizare, de regionalizare, care va conduce la un sistem de federalism
în România.... Noi considerăm că problema regimurilor este o problemă genuină europeană
şi, totodată, una specific românească. România supercentralizată nu va reuşi să
iasă din criză, dacă nu se va face descentralizarea şi regionalizarea
ţării". Din gândirea „demiurgului răspopit” am înţeles că insistă pe
descentralizarea României şi ca rezultat imediat, „FEDERALIZAREA EI”.
Am vorbit
anterior şi despre o conjunctură favorabilă. Proiectele lumii viitorului sunt
fundamentate, în cancelariile Marilor Puteri, de oameni de ştiinţă care susţin
că evoluţia statelor naţionale se va
finaliza cu un regres inevitabil. Am să
comentez, pe scurt teoriile celor doi geopoliticieni (istorici) de marcă,
Francis Fukuyama şi Samuel Huntington cu privire la viitorul
sumbru, al statelor naţionale.
Teoria lui Francis Fukuyama care se bazează pe supoziţia că
revoluţia liberală a ieşit victorioasă şi democraţia liberală a suprimat
existenţa altor posibile democraţii. Autorul susţine necesitatea dezvoltării
economice a tuturor statelor „care să
ridice societăţile tradiţionaliste la nivelul unor societăţi bazate piaţa liberă”, cultura de consum
universală, în care diferenţele să coexiste armonios în conformitate cu
principiile şi valorile „statului planetar”, termen introdus de Marshall Mc
Luhan.
Teoria lui Samuel Huntington care prezintă o altfel de perspectivă a statului naţional, identificând,
„prezenţa acestuia în unul din cele 7 sau 8 blocuri civilizaţionale”.
Aceste blocuri fiind un ansamblu socio-uman structurat prin aceeaşi cultură şi
religie astfel: „blocul occidental, lumea chineză, lumea islamică, lumea
indiană, Blocul balcanic-Rusia şi vecinătatea sa apropiată, blocul african . În
opera sa, autorul înlocuieşte statul cu civilizaţia. Raportul de forţe
echilibrul capabil să menţină viabil sistemul internaţional nu vor fi
rezultatele comportamentelor statelor naţionale ci, al civilizaţiilor. De
asemenea, respinge ideea „statului planetar” prin argumentul că, în unele
state încercarea de occidentalizare a societăţilor a eşuat. Acest istoric
al lumii moderne anticipează „un conflict
armat între un occident pe cale de dispariţie şi un islam modernizat şi
superior numeric”.
În ce mă priveşte,
apreciez că economia de sorgine neoliberală (economia de piaţă) a slăbit potenţialul strategic al statului
naţional şi a clătinat serios confortul politic al liderilor europeni în
proiectul de integrare. Marea majoritate a populaţiei din statele europene apreciază
că, statul naţional se face responsabil de toate relele sociale şi că acesta nu mai poate gestiona fluxurile
de informaţii, cele financiare şi nici schimburile de mărfuri. Aceste
componente care reprezintă fundamentele pieţei naţionale şi susţin statul naţional sunt scăpate de sub
autoritatea statului.
Prin urmare şi statul român nu mai posedă instrumentele
şi mijloacele necesare pentru a contracara efectele pieţelor liberalizate în
condiţiile în care fiecare guvern a acceptat (în lipsa altei soluţii) să
respecte cerinţele impuse de FMI (Fondul Monetar Internaţional), BM (Banca
Mondială) şi OMC (Organizaţia mondială a Comerţului). În aceste condiţii structurile administrative centrale au fost obligate să
transfere problemele fundamentale ale societăţii (locuri de muncă, investiţii,
educaţie, cultură, mediu, chiar şi unele elemente ale siguranţei publice) din
sfera publică în sfera privată.
Drept consecinţă,
statul român, din dorinţa de a-şi relaxa
capacitatea de guvernare, a vândut masiv
unităţile economice sectorului privat, cu preponderenţă străin (mai puţin autohton) care, în mare parte au fost
basculate în patrimoniul societăţilor transnaţionale (corporaţiilor) . Mult trâmbiţata reformă a statului român
concepută şi impusă de la Cotroceni şi însoţită de falsele Hă- Hă –ieli
„patriotice”, a obligat statul român să abandoneze funcţiile tradiţionale (economică,
politică, socială, de educaţie, ordine publică, mediu, etc.) să le transfere în
sectorul privat de unde sunt exercitate preferenţial (după bugetul personal),în
mod tendenţios şi sfidător. Vocile
din mulţime susţin că există o legătură strânsă între lumea politică, imperiul
pieţelor financiare, mafia administrativă şi justiţie. Aleşii rămân ţintuiţi în
miezul evenimentelor iar noi cetăţenii vom alerga, obosiţi în urma lor. În
consecinţă Congresul PPE de la Bucureşti a dat o gură de oxigen unui partid şi
unui lider, tot mai străini, de interesul naţional
Marele miting desfăşurat în Arena Naţională, de către USL s-a constituit într-o strategie de răspuns democratic la intervenţia brutală a liderilor europeni
(Angela Merkel şi Samuel Barroso), în treburile interne ale statului român. Mesajul
principal, lansat din Arena Naţională, de către reprezentanţii celor 8,5
milioane de români participanţi la referendumul de demitere a fost un mesaj
naţional de invocare a independenţei şi
suveranităţii naţionale ca principiu fundamental al integrării europene. Totodată s-a afirmat
hotărârea de apărare a unităţii şi
integrităţii teritoriale ca suport real de susţinere a efortului de
integrare. În afara celor două elemente
nu putem accepta integrarea europeană. Acest mesaj a fost însoţit de unele elemente
strategice colaterale: lansarea candidaţilor USL, promovarea unor elemente din
viitorul program de guvernare, relansarea ofensivei electorale de toamnă,
refacerea punţii de legătură dintre USL şi electorat, ruptă pe alocuri de
stângăcia tânărului prim ministru. Unii comentatori au invocat absenţa
europarlamentarului Gigi Becali de la acest grandios miting. Alţii au invocat
costurile şi au asimilat eforturile USL cu cele depuse în Festivalul Naţional
”Cântarea României”. Am constatat că, în ultima perioadă de timp, tot mai mulţi
neaveniţi, dezavuiază prezenţa finanţatorului Stelei, în alaiul electoral al
USL. Mulţi se întreabă ce caută în acest „alai electoral ciobanul Becali”? „Legenda spune că demult, demult, pe când
prin luncile Dâmboviţei trăiau puţini oameni, a venit un cioban. Numele său era
Bucur. Şi-a aşezat stâna pe lângă apele Dâmboviţei. Avea multe oi şi alte
animale, dar şi multe slugi. Din când în când viaţa ciobanului Bucur şi a
familiei sale era cutremurată de vizitele nedorite ale unor prădători. Tătarii
şi alte neamuri atacau şi jefuiau stâna lui Bucur.
Azi aşa, maine aşa, pâna într-o zi când nemernicii de jefuitori au îndrăznit să
o răpească şi pe fata ciobanului. Atunci Bucur împreună cu slugile sale au
plecat sa o salveze pe fată. După lupte grele care s-au dat prin smârcurile
care domneau atunci prin zonă, i-au ucis pe toti duşmanii şi au salvat-o pe
preafrumoasa fiică a lui Bucur.
Ciobanul şi oamenii lui s-au întors la stană. Ca sa nu se mai întâmple şi altă
dată asemenea nenorociri, ciobanul şi-a împrejmuit stâna cu stâlpi groşi din
lemn, ca pe o cetate, şi aşa a luat naştere cetatea lui Bucur, mai târziu
BUCUREŞTI”. Este „un cioban român” cu frica lui Dumnezeu, cu grijă faţă de
cei nevoiaşi şi săritor atunci când idealul naţional păleşte. Europarlamentarul
Gigi Becali vorbeşte şi face ceva pentru ţara lui, spre deosebire de celălalt „fals tribun”, care mulţumeşte lui
Barosso pentru sprijinul acordat în lupta de anihilare a voinţei celor 8,5
milioane de români, participanţi la Referendum.
Dragi camarazi,
Atât Dreptul
Internaţional cât şi Drepturile Omului consacră şi garantează protecţia
minorităţilor naţionale sau etnice, religioase şi linvistice şi a drepturilor
persoanelor aparţinând acestor minorităţi. La nivel internaţional există şi
este pusă în aplicare ”Declaraţia cu privire la dreptul persoanelor aparţinând minorităţilor
naţionale sau etnice, religioase şi lingvistice”. La nivel regional (european)
sunt operaţionale trei documente speciale cu privire la minorităţi : „Convenţia
Cadru pentru protecţia Minorităţilor Naţionale (adoptată la 01 februarie 1995
la Strasbourg); Carta limbilor regionale sau minoritare, Recomandarea
nr.1201(1993) a Adunării Parlamentare a Europei cu privire la Protocolul
Adiţional la Convenţia Europeană a Drepturilor Omului. Prin cele trei documente
se reglementează problemele minorităţilor astfel:
1. Statele se
angajează, acolo unde minorităţile cer şi această cerere corespunde nevoilor
reale, folosirea limbii minoritare în raporturile dintre aceste persoane şi
autorităţile administrative (problemă
rezovată în România);
2. În ariile în
care minorităţile locuiesc tradiţional, expunerea denumirilor locale
tradiţionale, denumirea străzilor etc să fie concretizate în limba
minorităţilor, unde există o cerere suficientă (problemă rezolvată în România);
3. Dacă există o
cerere suficientă de solicitare a educaţiei şi instruirii profesionale în limba maternă, să fie rezolvată această
cerere (problemă rezolvată în România).
Prin urmare
România este un stat model în Europa de rezolvare a problemei naţionale. Mai
luăm în calcul faptul că un membru al UDMR a îndeplinit pe timpul lui Emil Boc,
funcţia de vicepremier, iar 4 portofolii ministeriale au fost conduse de
minoritari. Documentele menţionate
anterior nu consacră niciun drept de autonomie specială, pe criterii etnice în
zonele unde, persoanele aparţinând minorităţilor naţionale sunt majoritare.
Uniunea Europeană se fereşte chiar să utilizeze expresia „structură
administrativ teritorială” şi foloseşte expresia „arie”. Statul Român a ales varianta autonomiei clasice pe criteriul
teritorial, nu etnic. În Constituţia României se specifică” autonomia
locală funcţionează pe principiul teritorial”. Prin urmare domnule Laszlo Tokes, nu mai bate câmpii prin
Congresul desfăşurat în „sălile construite
de Ceauşescu” vorbind despre federalizarea României, s-ar putea să te bântuie
stafia acestuia şi să-ţi afecteze destinul politic. Fii mai atent, ce dracu, nu confunda unitatea teritorială a României cu diviziunile etnice
administrative din Imperiul de tristă amintire Austro – Ungar! Şi apoi mai
suntem pe aici şi noi, o armată de rezervă neglijată de politicieni şi ataşată
de popor inclusiv de minorităţi. În consecinţă, visul „Federalizării României”
după patent Tokesian poate fi realizat
numai prin ”trădare naţională” şi „presiune europeană”. Cuvântul „răspopitului” la Congresul PPE, poate fi un avertisment
serios atât pentru dezbinata clasă politică , cât şi pentru supusul şi credulul
popor român.
PS.
Apropiatul
Consiliu Naţional al Reprezentanţilor SCMD poate relansa sau nu, ideea de
unitate în jurul valorilor fundamentale ale Naţiunii Române în măsura în care,
acesta va transforma conceptual şi strategic linia generală de conduită a SCMD.
Nu va reuşi un singur om ci, numai noi toţi, împreună. Va trebui să întărim
autoritatea funcţională a filialelor. Va trebui să ataşăm idealurilor noastre
toate conştiinţele care mai cred, că vom
reuşi. Va trebui să ne facem vizibili la nivel central şi local şi să ne dăm
mâna . Va trebui să refacem întreaga conduită, atitudine şi întregul respect
reciproc. Va trebui să fim percepuţi mai corect în interiorul societăţii
româneşti. Va trebui să dăm socoteală, laolaltă, pentru nereuşitele noastre.
Poate vom reuşi dar sunt şi multe premise de dezbinare. Obiectivele şi
dezbaterile ar trebui simplificate şi nu complicate în timp, intensitate şi
adversitate. Vom trăi şi vom vedea la Alba Iulia câţi am mai rămas. Dacă vom lucra pe poziţii de forţă şi nu
vom ceda hotărârii majorităţii, ne vom dezbina definitiv. Şi atunci, nu ne
mai rămâne, mai nimic!
Preşedintele SCMD, Filiala 1 Braşov
Preşedintele „Asociaţiei Alianţa Pentru Respectarea
Democraţiei – Octavian Paler”
Gl. Mr. (r). Prof. Univ.dr. Petrişor Mandu