ORDINUL MS 132/2010 DE APLICARE IN MapN A HG S 1019/2010 A FOST
ABROGAT PRIN ORDINUL MS 248/ 2012
Spune
un uzer care se recomandă "Consilier MApN" pe site-ul SCMD Simleul
Silvaniei:
Persoana pare a fi bine documentată, motiv pentru care am dat curs unui mail de
semnalare în care eram catalogat și duplicitar în modul cum prezint problema
pensiilor militare pe blog.
Anexele la care faceti
referire, au fost abrogate. In M.Ap.N. este vorba despre Ordinul MS 132/2010
care completeaza Ordinul M. 116/2002 in sensul modificarii anexei 1 a acestuia.
Ordinul MS 132/2010 era complet ilegal intrucat a inclus in grupe de munca,
diverse functii care nu aveau niciun risc profesional. De exemplu: casierul
contabil a fost introdus in grupa CONDITII SPECIALE pentru riscuri complet
imaginare, incalcand preverile HG 1294/2001 care stabileste clar criteriile de
incadrare in grupele de munca. Ordinul care abroga acele anexe este MS
248/2012, prin urmare incadrarea actuala in grupele de munca este realizata
prin ordinul M. 116/2002 in forma sa originala
In legaturile cu
diminuarile de pensii si legatura cu grupele de munca. Este vorba despre
anumite pensii majorate in baza H.G.-S 1019/2010 care completeaza si modifica
metodologia de aplicare a H.G.R. 1294/2001. H.G.-S 1019/2010 a acordat
posibilitatea de revizuire a incadrarii in grupele de munca, stabilite prin
anexa nr. 1 din M. 116/2002. In baza H.G.-S 1019/2010, anexa nr. 1 la ordinul
M. 116/2002 a fost inlocuita de o noua anexa cu clasificarea functiilor pe grupe
de munca, in baza Ordinului M.S. 132/2010. Insa, Ordinul M.S. 132/2010 privind
noua incadrare in grupele de munca, a fost emis netinandu-se cont nici de
prevederile H.G.R. 1294/2001, nici de prevederile legale in vigoare in domeniul
inspectiei muncii si medicale si care reglementeaza modul exact de incadrare in
grupele de munca.
H.G.R. 1294/2001,
prevede clar cum se realizeaza incadrarea in grupele de munca, astfel:
a) locurile de munca si activitatile cu CONDITII DEOSEBITE sunt cele care
implica existenta unor factori de risc generati de specificul activitatii
militare, cu REPERCURSIUNI ASUPRA SANATATII si/sau capacitatii de actiune a
cadrelor militare;
b) locurile de munca
si activitatile cu CONDITII SPECIALE sunt cele care implica existenta unor
factori de risc ridicat, generati de specificul activitatii militare, CU
REPERCUSIUNI GRAVE SI IREVERSIBILE ASUPRA SANATATII si/sau capacitatii de
actiune a cadrelor militare;
c) locurile de munca si activitatile cu ALTE CONDITII sunt cele care implica
PERICOL PERMANENT DE VATAMARE CORPORALA GRAVA, INVALIDITATE, MUTILARE,
SUPRIMARE A VIETII ORI DE PIERDERE A LIBERTATII - CAPTIVITATE, TERORISM,
RAPIRI, LUARI CA OSTATECI ori alte asemenea situatii - si pentru care nu se pot
lua masuri de prevenire sau de protectie.
Ori Ordinul M.S.
132/2010 ca parte din metodologia de aplicare a H.G.R. 1294/2001, a stabilit in
mod aleatoriu incadrarea unor functii in grupe de munca, incalcand chiar
prevederile art. 1/H.G.R. 1294/2001. Exemple: functiile de contabil-sef sau de
sef al personalului sau personalul din structurile tehnico-ingineresti sau care
gestioneaza politici publice, a fost incadrat in grupa CONDITII SPECIALE. Insa
H.G.R. 1294/2001 prevede ca din grupa CONDITII SPECIALE intra doar personalul
asupra caruia conditiile de munca exercita REPERCUSIUNI GRAVE SI IREVERSIBILE
ASUPRA SANATATII acestuia, ori in cazul functiilor mentionate nu exista astfel
de repercursiuni care sa fie recunoscute de Inspectia Muncii sau de Ministerul
Sanatatii.
In situatia data,
Ordinul M.S. 132/2010 fiind ilegal in cea mai mare parte a sa, acesta a fost
abrogat. Pe cale de consecinta, apar diminuari firesti de pensii ale
personalului care a fost introdus in mod aleatoriu in grupe superioare de munca
in baza Ordinului M.S. 132/2010, ordin care insa a incalcat prevedereile H.G.R.
1294/2001.
Nu HG-S 1019/2010 este
ilegala, ci doar Ordinul M.S. 132/2010. Este ilegal in sensul ca Ordinul M.S.
132/2010 incalca ca metodologie anexata la H.G.R. 1294/2001, insusi textul
H.G.R. 1294/2001. Luati functie cu functie din M.S. 132/2010 si analizati daca
respecta art. nr. 1 din H.G.R. 1294/2001 privind clasele de risc profesional,
mai exact functia versus REPERCURSIUNI ASUPRA SANATATII, GRAVE, MAI PUTIN
GRAVE, IREVERSIBILE, PERICOL PERMANENT DE VATAMARE CORPORALA GRAVA,
INVALIDITATE, MUTILARE, SUPRIMARE A VIETII ORI DE PIERDERE A LIBERTATII -
CAPTIVITATE, TERORISM, RAPIRI. Este simplu de observat ca functii sau locuri de
munca nespuse niciunui risc catalogat de art. 1 din H.G.R. 1294/2001, au fost
introduse artificial in grupele de la a), b) sau c).
Art. 1 prevede aceste clase de risc, astfel:
a) locurile de munca
si activitatile cu CONDITII DEOSEBITE sunt cele care implica existenta unor
factori de risc generati de specificul activitatii militare, cu REPERCURSIUNI
ASUPRA SANATATII si/sau capacitatii de actiune a cadrelor militare;
b) locurile de munca
si activitatile cu CONDITII SPECIALE sunt cele care implica existenta unor
factori de risc ridicat, generati de specificul activitatii militare, CU
REPERCUSIUNI GRAVE SI IREVERSIBILE ASUPRA SANATATII si/sau capacitatii de
actiune a cadrelor militare;
c) locurile de munca si activitatile cu ALTE CONDITII sunt cele care implica
PERICOL PERMANENT DE VATAMARE CORPORALA GRAVA, INVALIDITATE, MUTILARE,
SUPRIMARE A VIETII ORI DE PIERDERE A LIBERTATII - CAPTIVITATE, TERORISM,
RAPIRI, LUARI CA OSTATECI ori alte asemenea situatii - si pentru care nu se pot
lua masuri de prevenire sau de protectie.
Legatura cu inspectia
muncii: " In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei, ale
art. 9 alin. (3) si ale art. 23 alin. (2) lit. c) din Legea nr. 164/2001
privind pensiile militare de stat, ale art. 19 din Legea nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, precum si ale
art. 9 din Legea nr. 108/1999 privind infiintarea si organizarea INSPECTIEI
MUNCII,
Guvernul Romaniei
adopta prezenta hotarare (respectiv H.G.R. 1294/2001).
Abrogarea Ordinului M.S. 132/2010, implica automat aplicarea Ordinului
M.116/2002, nu trebuie neaparat emis un alt ordin. Pe de alta parte, nu uitati
ca atat H.G.-S 1019/2010 cat si M.S. 132/2010 au avut caracter clasificat, iar
daca atunci au rasuflat lucrurile, un nou HG-S sau M.S., pot avea acelasi
caracter clasificat, insa fara sa mai fie posibil a se scurge informatii!
DE CE A INCALCAT CASELE SECTORIALE DE PENSII
art. 7 din OUG nr.1/2011 (rev-regularizare)
Potrivit acestui articol, pînă la 31 martie 2012 ar fi trebuit
să emită deciziile de regularizare și să înceapă plata /recuperarea
sumelor rezultate ca diferență între pensia în plată în anul 2011 și
pensia stabilită prin recalculare/revizuire.
ART. 7 (1) In cazul pensiilor prevazute la
art. 5 si 6, nu mai tarziu de data de 31 martie 2012 se va
efectua regularizarea acestora, prin stabilirea sumelor de plata sau de
recuperat, dupa caz, in functie de cuantumurile rezultate dupa luarea in
considerare a tuturor documentelor care atesta veniturile realizate pe intreaga
durata a stagiului de cotizare sau dupa aplicarea grilei prevazute in anexa nr.
1.
(2) Sumele de plata se vor achita pana cel tarziu la data de 31 decembrie 2012,
iar sumele de recuperat se retin din drepturile de pensie, in conditiile legii.
-Spre deosebire de Casele Sectoriale ale MAI și SRI,
la Casa Sectorială a MApN a apărut o problemă legată de aplicarea
greșită, în recalcularea/revizuirea pensiilor, a HG 1294/2001, modificată prin
HG S 1019/2010, și a Ordinelor de aplicare a normelor privind condițiile de
muncă.
Cum să emită Casa MApN decizii de regularizare dacă și în
prezent emite decizii de re/revizuire a pensiilor în care modifică
netransparent condițiile de muncă?
Ministerul comunică în scris că HG S 1019/2010 se aplica numai
activilor iar Casa Sectorială emite pe banda noi decizii de revizuire din
oficiu în care stagiile deosebite de munncă din Decizia din ianuarie 2012
sunt transformate în stagii speciale, pentru a majora punctajul lunar/anual cu
50% in loc de 25% .
-Intîrzierea în demararea regularizărilor ar mai putea fi
cauzată și de faptul că sumele care ar urma să fie plătite din buget celor care
le-a crescut pensia este mult mai mare decît suma care ar trebui recuperată de
la cei cărora li s-a micșorat pensia.
PRECIZARI MapN PRIVIND
APLICAREA HG nr.S. 1019/2010
In timp ce Casa Sectorială a Armatei comunică
pe bandă rulantă decizii de revizuire a pensiilor în care modifică condițiile
de muncă de încadrare consemnate în deciziile de revizuire emise în luna
ianuarie a.c.- fără să precizeze temeiul juridic al modificărilor- Ministerul
Aparării răspunde, unor cereri exprese de a clarifica situația, că HG nr.S.1019/2010 și
ordinul subsecvent M.S.132/2010nu aplică militarilor trecuți în rezervă/retragere
înainte de intrarea lor în vigoare:
„Am analizat cu
deosebită atenţie cererea prin care solicitaţi precizări privind aplicareaHotărârii
Guvernului nr.S.1019/2010 pentru modificarea şi completarea anexelor nr.1 şi 3
la Hotărârea Guvernului nr. 1294/2001 privind stabilirea locurilor de muncă şi
activităţilor cu condiţii deosebite, condiţii speciale şi alte condiţii,
specifice pentru cadrele militare în activitate şi Ordinul ministrului apărării
naţionale nr.M.S.132/2010 pentru modificarea Anexei nr.1 la „Normele
metodologice privind încadrarea în condiţii deosebite, speciale şi alte
condiţii, specifice cadrelor militare în activitate” aprobate prin Ordinul
ministrului apărării naţionale nr.M.116/2002 şi vă comunicăm
următoarele:
Legea
nr.263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice prevede expres
la art. 29 alin.(1) că „sunt încadrate în condiţii deosebite locurile de muncă
stabilite în baza criteriilor şi metodologiei prevăzute de legislaţia
în vigoare la data încadrării acestora”, iar la alin.(2) că „în domeniul
apărării naţionale încadrarea în condiţii deosebite, speciale şi alte
condiţii se realizează pe baza criteriilor şi metodologiei de încadrare
prevăzute de Hotărârea Guvernului nr.1294/2001 privind
stabilirea locurilor de muncă şi activităţilor cu condiţii deosebite, condiţii
speciale şi alte condiţii, specifice pentru cadrele militare în activitate”.
În cuprinsul Legii nr.263/2010 nu se regăseşte o dispoziţie referitoare
la cadrele militare trecute în rezervă/retragere înainte de
intrarea în vigoare a legii, respectiv 01.01.2011, similară art.9
alin.(5) din legislaţia anterioară, respectiv Legea nr.164/2001 privind
pensiile militare de stat. Acest articol prevedea expres
că respectivele condiţii de muncă (mai favorabile), se acordă şi pentru cadrele
militare trecute în rezervă înainte de intrarea în vigoare a legii, respectiv
01.04.2001.
În schimb, pe baza principiului legal al ierarhiei actelor normative, orice
modificare sau completare (favorabilă sau, eventual, nefavorabilă) a
locurilor de muncă şi activităţilor cu condiţii deosebite, condiţii speciale şi
alte condiţii stabilite prin Hotărârea Guvernului nr.1294/2001 este
aplicabilă numai cadrelor militare în activitate cărora trebuie să li se aplice
„legislaţia în vigoare la data încadrării acestora”, aşa cum solicită,
imperativ, textul susmenţionat din lege.
Subliniem şi faptul că potrivit art.74 din Legea nr.24/2000 privind
normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative,
ordinele şi celelalte acte normative emise de conducătorii ministerelor trebuie
să se limiteze strict la cadrul stabilit de actele pe baza şi în executarea
cărora au fost emise şi nu pot conţine soluţii care să contravină prevederilor
acestora.
Ca urmare, nici în Ordinul ministrului
apărării naţionale nr.M.S.132/2010, ca act subsecvent Hotărârii
Guvernului nr.S.1019/2010, nu se putea prevedea că acesta s-ar aplica şi
cadrelor militare trecute în rezervă/retragere, până la data intrării
în vigoare a acestuia.
În situaţia completării/modificării de către legiuitor a art.29 din Legea
nr.263/2010, în sensul precizat anterior, încadrarea dumneavoastră în
condiţii de muncă poate fi reanalizată de către centrul militar în raza căruia
domiciliaţi.”
BAZA
LEGALA A RE-REVIZUIRILOR LA CASA SECTORIALA DE PENSII A MapN-art. 9 din
M.116/2002 SI LEGEA 90/2007
Comentariu Socrate.
Pentru cei interesati...
HG1294/2001 a fost modificata cu HG nr. S-1019/2010. In baza
acestei HG , ministrul apararii nationale a emis ordinul nr. MS132 din 28.
12.2010. Acest ordin nu abroga ci modifica ordinul anterior M116/05.09.2002
prin care s-au aprobat Normele metodologice privind incadrarea in conditii
deosebite, speciale si alte conditii , specifice cadrelor militare in
activitate.Deoarece ordinul MS132/28.12.2010 modifica doar Anexa nr. 1 la
normele aprobate cu ordinul M116/05.09.2002 , normele in sine raman valabile. In
aceste norme ,la Art. 9 , se precizeaza ca si cadrele militare care au trecut
in rezerva incepand cu data de 10.04.2001 ( completare ulterioara cu Legea
90/2007 pentru toate cadrele militare trecute in rezerva ) beneficiaza de
drepturile acordate prin HG 1294/2001 , modificata acum cu HG nr. S-1019/2010.
In consecinta , Anexa nr.1 la HG. S-1019/2010 va fi aplicata tuturor
militarilor in rezerva si care au drept de pensie, deci si revizuitilor. Sa mai
asteptam....
Iata si textele
la care Socrate face referire:
Art 9 din Ordinul MApN M.116/2001
(1) Ofiţerii, maiştrii militari şi subofiţerii care au trecut în
rezervă potrivit prevederilor legale în vigoare începând cu data de 10.04.2001,
beneficiază de drepturile acordate prin Hotărârea Guvernului nr. 1294/2001 şi
prin prezentele norme metodologice, pentru perioada cuprinsă între data
dobândirii calităţii de cadru militar şi data trecerii în rezervă.
LEGEA 90/2007 de completare a L 164/2001
Art. I din Legea 90/2007
La articolul 9 din Legea nr. 164/2001 privind
pensiile militare de stat, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 748 din 14 octombrie 2002, cu modificarile si completarile ulterioare,
dupa alineatul (4)se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu urmatorul
cuprins: "(5)
Prevederile alin. (1)-(3) sunt aplicabile, dupa caz, si cadrelor militare care aveau calitatea de
pensionar militar la data intrarii in vigoare a prezentei
legi."
Articolul II din legea 90/2007 mentioneaza: "Drepturile de
pensie recalculate conform art. 9 alin. (5) din Legea nr. 164/2001 privind
pensiile militare de stat, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, precum si cu completarile aduse prin prezenta lege, se acorda si se
platesc de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, in termenul legal de
prescriptie."
Art. III al legii 90/2007 statueaza: " Prezenta lege intra in vigoare la
1 ianuarie 2008. Documentele necesare stabilirii dreptului de pensie se pot
depune de la data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I."
Articolul 9 al legii 164/2001 privind pensiile militare mentiona, inainte de
modificare prin legea 90
" (1) Conditiile de munca în care se desfasoara activitatea
cadrelor militare pot fi:
a) normale;
b) deosebite;
c) speciale.
(2) Reglementarile
privind locurile de munca si activitatile cu conditii deosebite si speciale
stabilite pentru sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari
sociale se aplica si cadrelor militare care îsi desfasoara activitatea în
conditii similare.
(3) Locurile de munca
si activitatile cu conditii deosebite si speciale, specifice pentru cadrele
militare*), se stabilesc prin hotarâre a Guvernului, pe baza propunerilor
institutiilor din domeniul apararii nationale, ordinii publice si sigurantei
nationale."
------------------------------
*)A se vedea Hotararea Guvernului nr. 1.294/2001 privind stabilirea locurilor de
munca si activitatilor cu conditii deosebite, conditii speciale si alte
conditii, specifice pentru cadrele militare in activitate, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 849 din 29 decembrie 2001.
(4) Hotararea Guvernului prevazuta la alin.
(3) va fi adoptata in termen de 3 luni de la data publicarii prezentei legi in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Legea nr.14/2008 de aprobarea a OUG nr.77 /2007
pentru modificarea si completarea L 164/2001
Articol unic. - Se aproba Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 77 din 28 iunie 2007 pentru
modificarea si completarea Legii nr. 164/2001 privind pensiile militare de
stat, precum si pentru modificarea Legii nr. 80/1995privind statutul cadrelor militare,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 444 din 29 iunie
2007, cu urmatoarele modificari si completari:
1. La articolul I, inaintea punctului 1
se introduce un nou punct, cu urmatorul cuprins:
"La articolul 9, alineatul (5) va avea urmatorul cuprins:
«(5) Prevederile alin.
(1)-(3) sunt aplicabile, dupa caz, si cadrelor militare trecute in rezerva/retragere pana la data intrarii in vigoare a prezentei
legi.»"
COMENTARIU
Asa cum, prin lege, s-a stabilit ca dispozitiile legale privind
conditiile de munca (HG 1294/2001) nu se puteau aplica diferentiat pentru
militarii trecuti in rezerva/retragere inainte sau dupa intrarea in vigoare a
Legii 164/2001... tot asa nici HG S-1019/2010 si nici Ordinul M-S-132/28
12 2010 nu puteau crea discriminari intre militari in rezerva si cei in
activitate care au lucrat in locuri de munca si activitati similare.
N-a fost demisa, inca,
GENERELEASA!!!???