sâmbătă, 4 august 2012

VA PREZINT UN PUNCT DE VEDERE A FILIALEI CURTEA DE ARGES.

DUMNEAVOASTRA CITITI SI EVENTUAL VA SPUNETI PAREREA IN CADRUL FILIALEI NOASTRE. NU STIU DACA IN TOTALITATE AU DREPTATE, DAR CONSIDER CA IN   MARE PARTE AU.

LECTURA PLACUTA! 

Dus cu apa rece pentru SCMD! Daca nu ne revenim urgent, ne dezmembram cu certitudine!

Inainte sa devina prea tarziu, ar fi cazul ca toti membrii SCMD, de la conducere la ultimul membru, sa ne facem un dus rece, sa fim realisti si sa spunem lucrurilor pe nume, exact asa cum sunt. Acest fapt inseamna ca trebuie sa ne recunoastem in mod obligatoriu si propriile erori si sa le corectam, altfel riscam sa ne dezmembram.
Punctul de vedere al Filialei Curtea de Arges este ca ne aflam intr-un impas, atat de identitate, cat si de comunicare, de coeziune, dar si de strategie. O sinteza a cauzelor ar fi urmatoarea:

I. Suntem in stadiul in care de la o forta recunoscuta opozanta regimului anterior, am devenit si am ramas o simpla masa de manevra a actualului regim, in conditiile in care noi nu ne-am atins obiectivul de a avea de pensii militare nici cu unii, nici cu altii, iar cei cu cuantum diminuat suntem cu ele diminuate si sub un regim si sub celalalt.

II. Nucleele si forta stabila a SCMD s-au situat dintotdeauna in jurul membrilor cu pensii diminuate ca si cuantum. In ianuarie 2011, multi membri de cumetrie au intrat in SCMD in disperare pe o usa si au iesit dupa o luna sau doua pe cealalta usa, insa membrii cu pensii diminuate au ramas intotdeauna pe loc. Acestia suntem preponderent membrii care indiferent de conditii, am participat la mitinguri si la manifestatii, oricand si oriunde si ne-am tinut filialele si intregul SCMD in viata. Pana la un punct: in iunie a.c., cand a rezultat in modul cel mai evident ca USL a tras plasa SCMD lovind exact in forta stabila a acestuia, rezervistii cu pensii diminuate ramanand tot cu ele diminuate (Nota: Este vorba despre promisiunea premierului Ponta de a rezolva pe 14 iunie problema pensiilor diminuate ale militarilor prin adoptarea proiectului de lege de AICI, care insa in culisele USL s-a transformat in mizeria de lege de AICI). De la acest moment, stabilitatea SCMD a fost fisurata exact de alianta cu USL, alianta in care SCMD a sprijinit in mod real si cu eforturi USL, in interesul membrilor SCMD, insa USL nu a facut nimic pentru noi. Fara aceasta alianta, am fi stiut un lucru: trebuia sa contram USL la fel cum am facut cu fostul regim, pentru rezervistii cu pensii diminuate cele 2 regimuri fiind aceeasi mizerie. Dupa momentul 14 iunie a.c., pentru promisiunea neonorata a USL, oamenii de baza ai SCMD am facut pasul inapoi: noi nu ii sprijinim pe cei care ne-au tradat, pentru noi sunt la fel ca cei care ne-au taiat pensiile! Este problema conducerii SCMD daca doreste sa mentina aliante cu cei au decimat increderea celor 20 000-30 000 de membri (la un moment dat), cifra care corespunde destul de bine cu a celor 26 500 de rezervisti cu pensiile diminuate. Asa poate isi explica si conducerea SCMD, dar si presedinti onorabili de filiale puternice cum ar fi cea de la Brasov, de ce dupa 14 iunie a.c., SCMD nu poate sa isi mai adune membrii de baza la mitinguri si actiuni pentru sustinerea USL decat la nivel simbolic. La manifestatiile de dupa data de 14 iunie 2012 invocate de conducerea SCMD in sprijinul USL, membrii Filialei Curtea de Arges care altadata nu au avut nicio problema in a manifesta pe ger in Piata Victoriei din Bucuresti sau la Prefectura Arges, au refuzat sa mai participe. Dupa cate am sesizat, la fel se intampla si in alte filiale si e ceva firesc. Cum sa mai sprijinim un asa-zis aliat care ne-a mintit flagrant pe 14 iunie 2010?

III. Sunt probleme de comunicare, dar si de strategie la toate nivelurile. Exemple:

a) Dupa cum cunoasteti, in aceasta luna am primit cupoane de la M.Ap.N. pe care apare un inscris bizar: Solda gradului detinut este cuprinsa in punctajul pensiei dumneavoastra. Cei mai multi fie ca nu au observat inscrisul, fie nu stiu rostul acestuia. Filiala noastra stie insa, asa ca explicam si celor care nu cunosc. In urma cu circa o luna, dupa ce am realizat ca si USL ne-a mintit modificand in mod meschin in ultima zi (14 iunie 2012) legea care permitea sa nu mai primim pensii diminuate, parte din membrii filialei in cooperare si cu membri din alte filiale am trimis cerere simpla la M.Ap.N. solicitand 2 lucruri clare: sa nu mai inscrie pe cupoane "PENSII MILITARE" intrucat nu mai exista asa ceva de un si jumatate si sa nu inscrie nu stiu ce grade pe cupoane, intrucat au valoare financiara nula. Formularea completa este AICI. Explicatia data pe genunchi de functionarii Casei de Pensii pe cupoanele din aceasta luna, e urmare a acestor cereri. Inca nu a disparut sintagma "PENSII MILITARE", deci M.Ap.N. inca face uz de fals in inscrisuri publice. Inainte de data de 14 iunie 2012, Filiala Curtea de Arges a anuntat un membru din conducerea SCMD despre intentie inainte de expediere a acelor cereri, insa raspunsul a fost ambiguu, ceva in genul: "Sa il lasam pe dl. ministru acum intrucat stie ce face si ne rezolva". Ne-a rezolvat de tot participand tacit alaturi de Mariana Campeanu si Victor Ponta la "plasa" trasa rezervistilor cu pensii diminuate. Si totusi aceste cereri au efect din moment ce am fost rugati neoficial de "surse" din interiorul DFC sa nu le mai expediem, intrucat deranjeaza. Pe cine si de ce deranjeaza adevarul?

b) Prin diverse semnale, de peste un an de zile, filiala SCMD Curtea de Arges a incercat sa atraga atentia intregului SCMD despre una din cauzele diminuarii pensiilor: cei 26 500 rezervisti in aceasta situatie, sunt preponderent militari din grupa cu cel mai inalt risc profesional, denumita ALTE CONDITII (conditii extreme). Observatia noastra a fost preluata de membri din mai multe filiale, inclusiv din afara SCMD, a fost transmisa si preluata (cel putin aparent) inclusiv de M.Ap.N., dar nu apare nicaieri si in interesele conducerii SCMD. A fost transmisa si Departamentului Juridic al SCMD cu ocazia proiectului noii legi a pensiilor militare. Inutil: dupa un proiect initial despre o noua lege a pensiilor militare in care aceasta grupa a fost suprapusa in mod artificial peste grupa inferioara de risc denumita CONDITII SPECIALE preluand aceeasi eroare din OUG 1/2011 care a cauzat diminuarea pensiilor celor din ALTE CONDITII, SCMD a lansat in dezbatere o varianta atat de "imbunatatita" din zona Alba Iulia cu exact aceeasi eroare. Prin urmare, comunicarea nu functioneaza de niciun fel. Cei cu pensii diminuate si care constituim baza functionarii SCMD, nu suntem niste "nesimtiti" cu pensii marite in ultima luna, ci suntem oameni simpli care am lucrat in conditii extreme si care avem majorare de punctaj tot de 50% ca la grupa de risc inferior CONDITII SPECIALE, ceea ce este anomalie evidenta pentru oricine, numai sa doreasca sa o si vada. Ori in cele peste cca. 150 de puncte transmise de SCMD via CNSC catre aliatii USL, apare orice revendicare, fara insa a mai fi loc si pentru situatia discriminatorie creata grupei ALTE CONDITII, ce poate fi chiar reparata printr-o banala ordonanta de urgenta emisa si astazi.

c) In diverse moduri si tot de mai bine de un an de zile, membrii filialei SCMD Curtea de Arges in conlucrare cu membrii multor altor filiale, am incercat sa atragem atentia ca trebuie schimbata strategia noastra de abordare a problematicii legate de pensiile militare. Este vorba despre 3 elemente care discrimineaza atat de evident pe militari de restul societatii, incat daca sunt argumentate si prezentate corect, sistematic si vehement, nimeni de la Seitan la Mariana Campeanu, de la Basescu la Antonescu, de la Boc la Ponta sau de la Oprea la Dobritoiu, de la CCR la societatea civila nu ar mai avea nimic de comentat contra pensiilor militare. Daca incurajeaza discriminarea, cei nominalizati ca persoane, dar si statul roman risca o condamnare sigura pentru discriminare, discriminarea fiind fenomen netolerat de niciun stat al lumii, fie el din Europa sau de altundeva. Cele 3 elemente de discriminare se pot transforma astfel in 3 cerinte simple catre opozantii pensiilor militare, cerinte imposibil de refuzat, in acelasi timp fiind si un soc pentru respectivii opozanti. Cele 3 cerinte sunt:

1. Eliminarea discriminarii militarilor din L. nr. 284/2010 (a salarizarii unitare) prin care militarii sunt singurii "unitari" retribuiti la zile calendaristice si la 24 de ore din 24 [anexa VII, art. 92 (1)] si nu la zile lucratoare (5 zile pe saptamana si 40 de ore de lucru]. Nu se justifica nicidecum mentinerea acestei prevederi discriminatorii din moment ce militarii sunt salarizati la 24 de ore si 7 zile din 7 neavand nicio alta compensare si mai sunt considerati si "unitari". Discriminarea e atat de evidenta, incat nu pot exista motive de a refuza plata si a militarilor la "tarif orar". Insa, abia atunci opozantii politici sau nepolitici ai pensiilor militar vor realiza ca e mai costisitor sa ii platesti pe militari la "tarif orar" ca pe ceilalti "unitari", element suficient de solid pentru a realiza ca o lege a pensiilor militare este mai economica decat un tratament egal de salarizare intre militari si civili. Filiala SCMD Curtea de Arges a inaintat aceasta observatie catre un membru marcant al SCMD pentru a fi utilizata pe post de argument in orice dezbatere, din pacate acel membru nu reusea sa inteleaga care e legatura intre salarizare si pensionare, desi un element il determina pe celalalt, acea persoana parand ca nu intelege nici ce inseamna sa lucrezi 24 de ore pe aceiasi bani ca pentru 8 ore, desi ca fost militar ar fi trebuit sa stie. Prin urmare, desi element evident de discriminare si argument forte pentru noi contra opozantilor pensiilor militare, nimeni din conducerea SCMD nu il foloseste. In cazul rezervistilor aceasta cerinta putea fi folosita si ca un bumerang contra regimului care ne-a desfiintat pensiile militare, la fel cum poate fi folosita si in relatiile cu cel actual: recalculare, dar la fostele salarii raportate la 8 ore de luni pana vineri, iar pentru tot ce apare in plus ca lucrat in ordinele de zi sau in alte documente, ni se recalculeaza si fostele salarii dupa principiilor celorlalti "unitari" si faimoasele lor "contributii".

2. Eliminarea discriminarii militarilor prin neaplicarea integrala a Codului Muncii si pentru militarii romani. In conditiile de salarizare si pensionare unitare, in lipsa oricarei compensari (precum au fost legea speciala de salarizare si de pensionare), la fel ca primul element de discriminare, nici acest al 2-lea element nu se mai justifica. Ca o a 2-a cerinta, acest element devine a 2-a lovitura de gratie data opozantilor pensiilor militare. Pe scurt, acest fapt inseamna plata cu minim 75% mai mult a orelor suplimentare lucrate de militari (care insumeaza in fapt la M.Ap.N. si 3-4 luni lucrate 24 de ore din 24 de ore si 7 zile din 7 pe an), plata orelor de noapte cu mimim 25% mai mult sau liber dupa Codul Muncii "o ora libera platita pentru fiecare ora suplimentara lucrata". Ca opozant al pensiilor militare nu ai cum sa te opui nici acestui lucru, risti sa fii condamnat pentru discriminare. In prima varianta cresc salariile si automat contributiile si pensiile atat de mult, intrucat din nou devine mai economica o lege a pensiilor militare decat aplicarea Codului Muncii. In a 2-a varianta, trebuie acordate atat de multe ore libere platite, incat trebuie inchise unitatile militare pe perioade si de 6 luni pe an pentru a aplica Codul Muncii. Din nou Filiala SCMD Curtea de Arges a inaintat aceasta observatie pentru a o folosi ca argument in dezbateri si tot catre un membru marcant al SCMD, insa care probabil nu intelegea ce inseamna munca suplimentara (ca fost militar ar fi trebuit sa o simta din plin), deci nicio sansa sa inteleaga elementul de discriminare sau legatura cu pensiile, daramite sa il mai si folosesca drept argument contra opozantilor pensiilor militare.

3. Eliminarea discriminarii militarilor prin mentinerea limitarilor si interdictiilor de drepturi si libertati constitutionale, respectiv a Sectiunii a 3-a din L. 80/1995 (Statutul Cadrelor Militare). In conditiile de salarizare si pensionare unitara, in lipsa oricarei compensari, nici acest al 3-lea element de discriminare nu se mai justifica. Si aceasta sectiune are legatura cu salarizarea, contributiile si pensiile.

De exemplu:

- militarii nu au dreptul sa detina firma, ceea ce inseamna interdictia pentru militari de a avea venituri mai mari, contributii mai mari la pensii si pensii mai mari;
- militarii nu au dreptul la asociere sindicala, fapt ce inseamna interdictia impusa militarilor de a incheia contracte colectiva de munca precum ceilalti cetateni "unitari", celor din urma munca suplimentara fiindu-le retribuita si cu 200% mai mult decat cea in program normal. Din nou inseamna discriminare, militarilor fiindu-le interzis sa aiba venituri mai mari, contributii mai mari la pensii si pensii mai mari;
- militarii nu au dreptul sa practice orice alt al 2-lea job, ci numai asa-zis decente. De exemplu: lucrator la salubritate sau stripteusa pentru femeile din armata (ultimul exemplu este exagerat in mod special pentru a reliefa discriminarea) sunt profesii considerate indecente din perspectiva Statutului Cadrelor Militare, dar care nu sunt si ilegale. La urma urmei si aceste profesii aduc venituri mai mari, contributii mai mari la pensii si pensii mai mari, militarii iar avand limitari discriminatorii. In niciun caz nu se poate impune o interdictie de dragul demnitatii militare, fara a oferi o compensare in schimb;
- militarii nu au dreptul sa candideze in functii publice, desi si acest fapt deschide calea spre venituri mai mari, contributii mai mari la pensii si pensii mai mari si din nou militarii au limitari discriminatorii care vizeaza tot latura financiara;

Din nou Filiala SCMD Curtea de Arges a inaintat aceasta observatie de a fi folosita ca argument in negocierile cu opozantii pensiilor militare si tot catre un membru marcant al SCMD, insa care probabil nu reusea sa faca diferenta intre limitari si interdictii de drepturi si libertati constitutionale si atributiile profesiei de militar, ori nu cunostea Statul Cadrelor Militare. Referirea la limitarile si interdictiile de drepturi constitutionale au fost folosite ca argument doar la modul general, opozantii pensiilor militare neintelegand ce inseamna privatiuni concrete de la niciunul din reprezentantii nostri militari. Limitarile si interdictiile de drepturi si libertati constitutionale nu au legatura cu profesia militara in sine, profesia militara incepe abia dupa aceste discriminari si prin pentru a 3-a oara, militarii romani sunt tratati discriminatoriu fata de ceilalti cetateni salarizati si pensionati "unitar". Niciun opozant al pensiilor militare nu poate mentine aceasta discriminare a militarilor fata de civili, acesta fiind a 3-a cerinta care argumenta corect pe langa primele 2 cerinte, induce ca e mai rentabil pentru societate ca decat sa satisfaci cererile de nediscriminare ale militarilor, mai bine sa le oferi niste pensii militare. Pe de alta parte rezulta in mod clar ca nu poti impune o discriminare concreta unui cetatean fara a-i oferi in schimb o compensare concreta, iar cea mai rezonabila compensare este o lege a pensiilor militare.

Cele 3 elemente de discriminare sunt atat de concrete si de evidente nu numai in relatiile cu opozantii pensiilor militare din Romania, dar si pt. CEDO, pt. Consiliul Europei sau pt. Consiliul NATO, incat aceste institutii ar riposta imediat cand s-ar afla ca in Romania exista cetateni discriminati fata de restul societatii si a caror discriminare nu este compensata prin abolut nimic. Aceste 3 elemente si cerinte pot fi folosite cu obstinatie de conducerea SCMD si de catre toate filialele si membrii SCMD ca argumente logice si imbatabile in fata oricarui opozant al pensiilor militare macar de acum incolo, cu dubla tinta: discriminarea noastra in trecut si a militarilor activi astazi, cele 3 elemente de discriminare fiind identice si pentru unii si pentru altii. Nimeni la nicio dezbatere, negociere sau legiferare nu poate impune o discriminare fara a oferi ceva concret in schimb si nimeni nu are sanse sa scape nepedepsit de acuzatia de discriminare, indiferent ca e presedinte, premier, ministru sau stat.

CONCLUZII

Cele legate de modul cum am reusit sa (nu) ne negociem propriile drepturi in conditii de discriminare mai mult decat evidenta, este o problema care tine de (ne)comunicarea dintre noi sau cu societatea, de (ne)strategiile adoptate, poate si de ceva tente de autocratie.

Desi ca membri SCMD am reusit sa stopam in prima faza "decimarea" tuturor pensionarilor militari, niciodata nu am reusit sa obtinem ceea ce ne-am propus ca prim obiectiv: pensii militare. Promisiunea lansata de USL ca vreodata militarii vom avea din nou pensii militare, e posibil de a fi realizata, e adevarat, suntem abia la inceput de mileniu si ar mai fi ceva timp pana in anul 3000. Insa cel mai nefast efect asupra SCMD este aceea ca forta stabila a SCMD care este constituita din rezervistii cu pensiile diminuate, a devenit din tinta preferata a regimului trecut, indiferenta a regimului actual si se pare ca si a conducerii SCMD. In contextul politic creat dupa referendum, este mai mult decat evident ca USL va avea nevoie din nou de noi sa scoata castanele din foc in lupta cu celalalt regim, neexistand la aceasta o alta forta credibila ca si element al societatii civile care sa sprijine USL. Din lectia primita, poate invatam si noi se ne negociem in mod pragmatic interesele inainte de a face servicii cuiva, altfel nu castigam nimic si ceea ce este cel mai important, evitam sa ne dezmembram ca organizatie!


Filiala SCMD Curtea de Arges (unde aproape toti membrii avem pensiile diminuate de PD-L si pastrate la fel si de USL)