luni, 7 mai 2012
SCENARII POLITICE ŞI PERSPECTIVE IMEDIATE
AUTOR
Preşedintele
SCMD, Filiala 1 Braşov
Preşedintele
Alianţei Pentru Respectarea Democraţiei – Octavian Paler
GL.mr.(r).
Prof.univ.dr. Petrişor Mandu
DRAGI CAMARAZI
Teoria riscului (specializarea universitară în care am
profesat în ultimii 10 ani şi pentru care neregretatul şi impostorul regim
Boc mi-a suspendat, pe aproape 2 ani, pensia militară de serviciu)
fundamentează anumite instrumente de analiză, investigare şi previzionare a
evoluţiei unor factori economici şi social politici care vor alcătui cadrul
probabil de existenţă, al convieţuirii umane. Viitorul este întradevăr, greu de
ghicit. Ştiinţa, deşi a înaintat serios în timp, nu a reuşit, pe unele
direcţii, să confere mai multă predictibilitate unor fenomene ale căror cauze
sunt necunoscute sau despre care avem prea puţine date. În asemenea situaţii,
teoria riscului nu poate formula matematic, modul lor de manifestare şi nu
poate exprima o anumită predicţie liniştitoare. Sunt situaţii în care, noi
oamenii, nedispunând de un mare număr de date observaţionale, elaborăm prognoze
chiar dacă lipseşte o anumită corelaţie între parametrii fizici ai fenomenului
respectiv. Nu se poate vorbi despre o lipsă de responsabilitate ci, doar de
necesitatea existenţei unui mijloc de prevedere. Orice previziune se bazează pe
o funcţie probabilă care nu exprimă o dependenţă funcţională riguroasă.
Realizând o mai eficientă intersecţie între problemele de corelaţie
şi cercetările practice, oamenii de ştiinţă au în vedere evoluţia unor
fenomene periculoase şi greu predictibile cum sunt: agitaţiile şi frământările
din interiorul planetei noastre; factorii cosmici mai importanţi; fenomenele şi
evenimentele politice, economice şi sociale deosebit de importante , din
perspectiva interesului public. Am lăsat, în final, fenomenele meteorologice
deoarece acestea au loc în atmosfera terestră, despre care avem tot mai multe
informaţii. Constatăm, pe zi ce trece că tot mai mulţi „analişti, evazionişti,
parlamentari propulsaţi financiar pe listă la caseria partidului, sociologi,
propagandişti şi foşti utecişti” vorbesc despre prognoze politice,
necondiţionând sensul discursului lor, de unele cauze ştiinţifice, de care,
habar nu au. Se poate spune că, „dacă s-ar aduna toţi oamenii de ştiinţă de
pe planetă nu ar fi în măsură să stabilească cu exactitate, aprioric,
traiectoria unei frunze care cade dintr-un copac”. Apreciez, în final, la
această introducere că, oricât de puţin predictibilă ar fi o prognoză, aceasta
reprezintă ceva mai mult decât ignoranţa.
Dragi camarazi,
Manipularea prin scenarii este la îndemâna oricărui om
care dispune de ceva bani şi poate avea acces la una din sursele media. Pe
măsură ce confruntarea electorală „umflă gogoaşa minciunii” în ambele
tabere, iar sărăcia şi corupţia ajunse drept politici de stat, au născut un
politicianism ipocrit, politicienii încearcă să ne convingă asupra bunelor
lor intenţii. Fiecare grupare este gata să-şi asume rolul de „salvator al
naţiunii”, se vorbeşte despre „apocalipsa după Boc”, „disoluţia statului”,
„alianţe contra naturii, şubrede, temporare”, „presiunile baronilor locali”,
„incapacitatea de a gestiona treburile ţării”, „suspendarea preşedintelui”,
„spargerea borcanului cu miere bugetară”,” anihilarea monopolului asupra
numirilor clientelei în funcţiile publice”,”refacerea unei noi configuraţii a
opoziţiei unite”, „alegeri anticipate”, „dizolvarea parlamentului” etc. Acest „
virus Troian – scenarita” pică bine la prostime aşa cum, scenele vieţii mondene
lasă cu „gura căscată” o mare parte a „femeilor militante întru nimic”. Au fost
deschise mai multe „fronturi de luptă politică” în care sunt poziţionaţi o
serie de factori interni şi externi. În prezent, sunt activate trei scenarii
care satisfac , cel puţin simbolic, pe susţinătorii tandemului Băsescu –
Boc şi anume:
a. Trece guvernul Ponta în
Parlament, cu excepţia
unor miniştri, asupra cărora , Primul Ministru desemnat va reveni; după
investire, acest guvern va trece la aplicarea unor „măsuri populiste”
care vor eroda imaginea şi eficienţa de guvernare, iar până la alegerile
parlamentare, se va reface puterea electorală a PDL; Acesta, va fi reformat prin
MRU şi sprijinit masiv de UDMR, PNG şi UNPR şi ce mai rămâne din PPDD;
b. Cade guvernul Ponta în
Parlament, iar pe fondul
instabilităţii politice temporare, se amână alegerile locale până în noiembrie
2012, timp suficient pentru o nouă „înverzire a PDL reformat”;
c. Trece guvernul Ponta, au
loc alegerile locale iar Preşedintele dizolvă Parlamentul. Au loc alegeri
parlamentare, anticipate.
Pentru a nu rămâne inactiv la aceste
scenarii virusate, am să vă prezint , în opinia mea, cum se vor desfăşura ostilităţile
în următoarele 6 luni.
1. Mâine, 07.05.2012, în Parlamentul
României, Guvernul format de Victor Ponta va primi investitura , fără niciun
dram de emoţie. Sprijinul nemijlocit al majorităţii poporului va avea un impact
pozitiv asupra conştiinţelor parlamentarilor din PDL, UDMR, UNPR şi minorităţi
care vor vota, în mare parte, guvernul. Votul unanim al USL va fi, implicit.
Guvernul va trece cu peste 260 de voturi, suficient pentru o nouă perspectivă
şi speranţă politică. Primele măsuri luate de guvernul Ponta vor fi legate de
scoaterea democraţiei din chingile portocalii „înverzite de putregaiul
incompetenţei şi al imposturii” şi relansarea prin atitudine corectă , faţă de
români, a statului de drept. Succesiv, vor fi anihilate efectele abuzurilor iresponsabile
şi penale ale foştilor guvernanţi, asupra pensionarilor, bugetarilor, femeilor
şi militarilor. Începând cu luna iunie 2012 , limitarea acestor efecte va fi
resimţită treptat (primele măsuri vor viza restituirea banilor reţinuţi ilegal,
de la pensionari şi refacerea salariilor bugetarilor, taiate în mod
criminal, de guvernul portocaliu.
2. Se vor armoniza eforturile tuturor
demnitarilor aflaţi în
funcţii, pentru evoluţia pozitivă a credibilităţii României pe plan extern,
acţionându-se asupra vulnerabilităţilor interne care au şubrezit indicatorii de
suveranitate naţională. Strategia politică a USL va contracara urgent şi
progresiv: politizarea şi destructurarea educaţiei; precaritatea şi
destructurarea prin desfiinţare a sănătăţii; insecuritatea socială, corupţia
locală şi statală, evaziunea fiscală, ilicitul marilor averi, mafia în toate
componentele ei, etc. Deşi nu se vor modifica şi corecta substanţial, pe termen
scurt, legile organice, vor fi depuse eforturi masive pentru
redimensionarea funcţiilor statului de drept şi creşterea competenţei
instituţiilor statului pentru îndeplinirea acestora. Toţi prefecţii care
care au fost numiţi şi implicaţi în probleme de partid, mai ales
electorale, vor fi revocaţi din funcţie iar posturile vor fi încadrate , prin
concurs, de oameni competenţi, neafiliaţi politic.
3. Configuraţia din Parlamentul
României va suferi
modificări dinamice în defavoarea PDL, acest partid va fi supus unor presiuni
generate de comportamentul dubios şi infracţional al unor membri ai săi, atât
la nivel teritorial cât şi local. Justiţia are acum posibilitatea refacerii
unei imagini publice corecte, reale şi persistente, eliberându-se
de încărcătura inutilă a proceselor aflate pe rol, generate de abuzurile
împotriva pensionarilor şi dictate de guvernul portocaliu, ocupându-se de aceia
care, au şubrezit temelia statului, au secat visteria publică, au
nenorocit , prin fraudă, bunăstarea cetăţenilor şi au destructurat prin
învrăjbire, armonia socială.
4. Alegerile locale din iunie 2012, vor decurge
liniştit şi normal, pentru prima dată, din 1989. Esenţa acestei normalităţi va
consta în liberalizarea mizei votării sub presiunea iminentă, a acţiunii legii
asupra infractorilor electorali. Frica de sancţionare penală va preveni
tentaţia mitei electorale care, prin abundenţa ei, a alterat în
campaniile electorale anterioare, votul popular. Limitarea mituirii voturilor,
atitudinea conştientă a alegătorilor, creşterea conştiinţei civice liber
exprimate, implicarea din poziţia de neutralitate a prefecturilor şi
organelor MAI, vor reda treptat, stabilitatea emoţională a electoratului. Ca
urmare a intrării în normalitate şi a funcţionării statului de drept,
rezultatele alegerilor locale vor avea probabil, următoarea configuraţie:
· USL se va afirma ca
primă forţă politică şi va obţine peste 68% dintre primării şi consilii
judeţene;
· A doua forţă va fi
PDL care, în virtutea unei remanenţe electorale, va obţine în jur de 17%
dintre primării şi consilii judeţene;
· PP-DD (al lui Dan
Diaconescu) va obţine un scor slab de numai 5%; Acest rezultat va descuraja
aproape complet electoratul OTV, la viitoarele alegeri parlamentare;
· UDMR va resimţi la
alegerile locale efectul negativ al cârdăşiei, până la capăt cu PDL şi va avea un
rezultat de 3,5 – 4%.; acest rezultat va fi corectat la alegerile parlamentare
unde scorul va fi mai bun datorită spiritului de solidaritate , la câştig, al
electoratului maghiar;
· Celelalte formaţiuni politice (PRM,
PNG, etc) vor avea electorat conjunctural şi vor obţine , la un loc, 5,5 – 6 %.
5. Scorul realizat la alegerile locale nu va mai
da posibilitatea unor manevre politice strategice, deoarece sezonul favorabil, criza
şi conjunctura internaţională va cantona preocupările în zona interesului
public imediat, „îmbunătăţirea nivelului de trai”. Preşedinţia, ca instituţie,
va utiliza, în mai mică măsură, arma dezbinării şi a mutărilor surpriză pe
scena politică, spre dezamăgirea celor din media, care vor trebui să se implice
mai mult în construirea viitorului decât în dărâmarea trecutului. Între Palatul
Cotroceni şi Palatul Victoria va avea loc un schimb necontenit de replici,
atitudini şi invitaţii către normalizare. Este posibil ca Preşedintele să-şi
limiteze, din propria-i iniţiativă mandatul, până la alegerile
parlamentare din noiembrie 2012. Rolul de jucător în treburile guvernului şi
ale Parlamentului va fi abandonat şi va fi înlocuit cu expunerea unor
argumente care au condiţionat un asemenea rol în perioada anterioară.
6. Alegerile parlamentare din noiembrie
2012, vor aduce
unele modificări în ce priveşte configuraţia tehnică şi procedurală a acestora.
Cele două forţe politice principale din structura USL, anume, PSD şi PNL, vor
participa la alegeri, de sine stătător şi vor obţine scoruri probabile de 36%
pentru PSD şi 33% pentru PNL. Partidul Conservator se va cupla pe listele unuia
dintre cele două. Singur , nu va accede în Parlament, la un prag electoral, menţinut
la 5%. Aceste scoruri pot fi confortabile pentru PSD şi PNL, în măsura în
care, vor consfinţi şi oficializa alianţa de guvernare centru – stânga, centru
– dreapta. În situaţia în care tentaţiile de dominaţie politică şi ambiţiile
personale vor triumfa, configuraţia scenei politice se va schimba radical, pe
fondul unor turbulenţe amplificate de binevoitorii perdanţi. În această
situaţie, oricare dintre cele două partide câştigătoare poate fi aruncat în
opoziţie. Deşi nu sunt premise serioase în acest sens, rămâne o problemă cu
grad de risc maxim.
Nucleul dur al PDL se va cantona în ideea remanierii şi
reformării partidului, sub umbrela deloc protectoare a lui MRU şi va obţine un
rezultat mai mic decât în alegerile locale, anume undeva pe la 12%. Multe primării
portocalii şi înverzite ulterior, vor căuta după alegerile locale , umbrela
roşie sau galben albastră. UDMR va reveni, prin solidaritate la câştig,
la procentul de 5,8 – 6%. Celelalte 13 procente vor fi acoperite de PRM, PNG,
UNPR şi minorităţi, altele decât cea maghiară.
7. Este posibil ca din Noiembrie 2012, modelul
democratic american de echilibru procentual între putere şi opoziţie să nu mai
funcţioneze, în condiţiile unei alianţe stânga –dreapta. Opoziţia va fi oarecum
asimetrică şi se va manifesta prin angajarea răspunderii şi libertăţii votului
parlamentar. Liderii grupurilor parlamentare de talia lui „Toader din Galaţi”
nu-şi vor mai amesteca degetul arătător în semnificaţia votului şi nu vor mai
fi artizanii deformatori ai democraţiei.
8.
Baronii locali din toate partidele vor continua să mimeze democraţia, egalitatea şi
fraternitatea cu cetăţenii exprimând, printr-un limbaj incredibil de fals,
nevoia de unitate în jurul interesului public. Rezistenţi la votul uninominal,
figurile lor vor fi, cu siguranţă, „bătute în cuie” şi menţinute în topul
implicărilor, structurilor de autoritate şi candidaturilor succesive la funcţii
şi onoruri publice. Aceştia vor „face cărţile” în Consiliile locale şi judeţene
care vor fi de două categorii, monocolore şi multicolore. Pentru a se evita
situaţiile de blocaj în structurile multicolore, va fi necesară ca şi până
acum, „coabitarea la vârf”. Interesul baronilor locali faţă de bugetul
judeţului, contractarea de împrumuturi, stabilirea taxelor şi impozitelor,
elaborarea şi finanţarea programelor de dezvoltare economică –socială şi
administrarea comunităţilor va fi permanent inoculat şi celor care au fost
trimişi cu destinaţie partinică în aceste consilii. Deşi lista candidaţilor
comuni ai USL la şefia primăriilor din municipiile reşedinţă de judeţ şi la
şefia Consiliilor Judeţene a fost elaborată şi aprobată în funcţie de
poziţionarea în sondaje,datorită unor schimbări de strategii electorale (
înscrierea unui număr mare de pretendenţi pe un loc eligibil), în unele judeţe
apreciate ca fiind monocolore, vor fi surprize. În situaţia în care, la nivel
teritorial, va fi menţinută şi promovată acordarea şi semnarea contractelor tot
în maniera coruptă (mită, favoritisme, nepotisme), comportamentul baronilor locali
va constitui „călcâiul lui Ahile” pentru guvernul Ponta.
9. Componentele
active ale societăţii civile, nesubordonate politic, vor fi tot mai puţin încurajate,
iar în plan teritorial, izolate şi ţinute departe de media. În cazul în care
guvernul nu va abandona clientelismul, rubedeniile şi spăgarii teritoriali,
nota de plată a acestuia se va încărca rapid şi toată ura populară se va
revărsa împotriva lui. Din aceste considerente este necesară aplicarea
viziunii lui Victor Ponta, de a „se termina definitiv cu incompetenţa şi
clientelismul politic”. Un sector extrem de vulnerabil este sectorul educaţiei.
După episodul Funeriu care a dezactivat o mare parte din componentele
educaţionale, sper să nu ne confruntăm acum, cu episodul Dumitrescu. Este
suficient timp până luni, la investirea guvernului, să se facă lumină în acest
caz.
Dragi
camarazi,
Schimbarea regimului politic
de orientare doctrinară cameleonică, reprezentat, în mod paradoxal, de
cetăţeanul Emil Boc şi continuat într-o formă salutară „de scurtă durată” de
MRU, va şterge din atenţia opiniei publice „jalnica poveste a salariilor
şi pensiilor nesimţite”. Necazurile pricinuite militarilor în rezervă din toate
structurile de apărare, ordine şi siguranţă naţională vor gasi o rezolvare
politică care să stopeze „punerea în aplicare a
consecinţelor de ordin pecuniar, provocate unor pensionari militari, prin
aberantul şi ilegalul proces de revizuire/regularizare. Având în
vedere nenumăratele petiţii semnate de mii de pensionari militari , adresate
Parlamentului, Instituţiei Pesidenţiale, Primului Ministru, în care sunt
semnalate greşelile de ordin tehnic şi procedural din sistemul de pensii
militare, intrarea în funcţiune a unei comisii interministeriale care împreună
cu Corpul de
Control al Primului Ministru si Curtea de Conturi sa
execute un control de fond pe problematica pensiilor militare la ministerele si
structurile implicate în acest proces fraudulos, va fi o chestiune de timp şi
nu de voinţă politică. Pentru că aceste consecinţe sunt prea dureroase
vor fi şi nişte factori răspunzători, participanţi cu voie, sau fără voie, la
haosul produs. Se vor face eforturile legislative necesare, prin care, legile
ocupaţionale şi statutul militar pentru personalul din sistemele
apărării, ordinii publice şi siguranţei naţionale să devină operaţionale cel
mai târziu la începutul anului 2013. Principiul
iluzoriu al “aşazisei contributivităţi” pe care subsemnatul l-a criticat,
în fiecare analiză, nu va mai constitui unitatea de măsură a cuantumului
pensiei decât pentru aceia care au contribuit sau vor contribui. Neretroactivitatea
legilor va redeveni principiu general valabil în statul de drept, reaşezat în
parametri săi fireşti , de către guvernul Ponta. Componenta
de rezervă a armatei îşi va ocupa locul şi rolul ei, iar acest popor sper să
înţeleagă, prin prestaţia politică a aleşilor săi, că apărarea ţării costă iar
cei care “garantează, cu viaţa lor, libertatea şi suveranitatea ei, precum şi
onorarea angajamentelor internaţionale, merită onoraţi şi plătiţi ca atare”.
În prima urgenţă, guvernul USL îşi va respecta angajamentul faţă de noi în
măsura în care va solicita şi va susţine proiectul de modificare legislativă în vederea
menţinerii cuantumurilor pensiilor din decembrie 2010 pentru militarii în
rezerva cărora le-au fost diminuate drepturile, în procesul de
recalculare/revizuire asa cum era prevazut în Legea 19/2001 abrogată. După
câştigarea alegerilor parlamentare pachetul legislativ care se referă la legile
ocupaţionale şi statutul nostru trebuie să devină o realitate. Aceste deziderate au stat la baza acţiunii noastre comune din
Piaţa Victoriei, la 1 Mai 2012. Celelalte comentarii şi neînţelegeri sper
să fie rezolvate de membri CD şi preşedinţii de Filiale ai SCMD.
Toate le-am comentat în aceste zile sub forma unor relaţionări prin gândurile
scrise şi adresate dumneavoastră, prieteni şi adversari. Acum, mă voi
retrage discret din acest efort a cărui utilitate sper să fi vă fie benefică
celor care, aţi suferit mai mult. Aştept reacţia şi manifestarea nevoii de
solidaritate care acum este aproape anihilată de spiritul de confort
relativ. Până nu voi constata că se manifestă o asemenea dorinţă de
refacere a unităţii noastre atât la nivel central, cât şi la nivel teritorial,
voi aştepta. Să nu vă lăsaţi numai pe mâna politicienilor. Politica este
necesară, fie că sunt politicienii eficienţi sau nu. Politica este cea care
reglează mecanismele sociale fie că ne plac sau nu politicienii. Dar
societatea civilă suntem noi toţi! Numai că ne manifestăm atât de firavi în
unitate! Din aceste considerente, vă propun să facem ordine între noi membri
SCMD, să vedem cu cine mai rămânem, iar apoi, după „curăţenia din vară”( pe cea
de primăvară am ratat-o) să revenim cu o nouă forţă şi atitudine civică,
revigorată. Aşa cum ne manifestăm acum, nu se poate merge mai departe. Cel
puţin subsemnatul, nu mai poate fi eficient. Sper să ne mai revedem pe această
pagină în alte condiţii mai prielnice . Până atunci,
vă adresez toate gândurile bune!