marți, 31 mai 2011

În ciuda avertismentelor internaţionale, Guvenul va institui taxa auto şi la prima vânzare a maşinilor intrate în ţară înainte de 1 ianuarie 2007

În ciuda avertismentelor internaţionale, Guvenul va institui taxa auto şi la prima vânzare a maşinilor intrate în ţară înainte de 1 ianuarie 2007

Liderii coaliţiei au mandatat Guvernul să impună plata taxei auto la prima vânzare a maşinilor înmatriculate în ţară înainte de intrarea în vigoare a acesteia, cuantumul cu care va fi redusă taxa urmând să fie decis de Executiv, au declarat surse participante la şedinţa coaliţiei.

Ministrul mediului, Laszlo Borbely, a arătat la rândul său că introducerea taxei auto şi pentru maşinile intrate în ţară înainte de intrarea în vigoare a acesteia a fost discutată şi agreată, luni dimineaţă, de liderii coaliţiei. "S-a convenit în acelaşi timp să fie respectat principiul nediscriminării prin modificările care urmează să fie introduse de Guvern", a spus Borbely.

În şedinţa de miercuri, Guvernul a amânat o decizie în privinţa taxei auto. Decizia va fi luată după o analiză de impact şi pe baza unor discuţii care urmează să aibă loc în cadrul coaliţiei.

Reducere universală

La finalul şedinţei de guvern, ministrul mediului, Laszlo Borbely, a declarat că "ordonanţa sau legea" de modificare a taxei auto va fi adoptată de Executiv în următoarea şedinţă şi că propunerea sa este aplicarea unei taxe auto care să fie percepută la prima vânzare a maşinilor intrate în ţară înainte de 1 ianuarie 2007, data de introducere a taxei de înmatriculare auto, cu o reducere a cuantumului taxei cuprinse între 20 şi 30%. Reducerea taxei va fi aplicată pentru toate maşinile, astfel încât să fie evitată o nouă discriminare, a arătat ministrul.

Sistemul actual al taxei auto va fi modificat după ce Curtea de Justiţie a Comunităţilor Europene (CJUE) a arătat, într-un punct de vedere exprimat la cererea unei instanţe româneşti, că taxa de primă înmatriculare încalcă legislaţia Uniunii Europene întrucât produce un dezavantaj la vânzarea maşinilor second-hand din alte state pe teritoriul României. Punctul de vedere a fost transmis pentru un proces în care un român care şi-a cumpărat, în iulie 2008, o maşină second-hand din Germania şi a plătit taxa de poluare pentru înmatricularea în România a reclamat faptul că taxa este aplicată numai vehiculelor second-hand importate din alte state, nu şi celorlalte maşini second-hand deja înregistrate în ţară şi revândute.

Taxa, returnată în rate, pe mai mulţi ani

Un document guvernamental prezentat recent relevă că Guvernul discută impunerea taxei auto la prima vânzare a maşinilor intrate în ţară înainte de introducerea taxei, cu un cuantum redus cu 30%, şi restituirea unei diferenţe din banii deja daţi de proprietari, dar eşalonat pe mai mulţi ani, pentru a evita returnarea unei sume totale de 750 milioane de euro. Experţii juridici au atenţionat Guvernul că România riscă sancţiuni financiare din partea Uniunii Europene, în urma declanşării unei posibile proceduri de infringement, şi numeroase alte procese cu proprietarii de maşini, inclusiv cu cei care au pierdut iniţial în instanţă, dacă nu modifică urgent taxa auto şi nu restituie din sumele plătite.

Strânşi cu uşa de Uniunea Europeană

Oficial, Guvernul a decis ca, în aproximativ două săptămâni, să modifice din nou taxa de primă înmatriculare, după ce Curtea de Justiţie a Comunităţilor Europene (CJCE) a apreciat că această taxă încalcă legislaţia Uniunii Europene. În luna aprilie, Curtea de Justiţie a Comunităţilor Europene a arătat, într-un punct de vedere exprimat la cererea unei instanţe româneşti, că taxa de primă înmatriculare încalcă legislaţia Uniunii Europene, întrucât produce un dezavantaj la vânzarea maşinilor second-hand din alte state pe teritoriul României. Guvernul a decis atunci constituirea unei comisii care să stabilească dacă opinia Curţii de Justiţie a Comunităţilor Europene privind ilegalitatea taxei de primă înmatriculare impune modificarea legislaţiei referitoare la taxa auto. Reamintim că Guvernul a decis, în luna aprilie 2008, introducerea taxei de poluare auto, calculată în funcţie de datele tehnice ale fiecărei maşini în parte, pe baza capacităţii cilindrice şi emisiilor de dioxid de carbon.
sursa : puterea.ro