miercuri, 25 mai 2011

SCHEMA. Cum funcţiona sistemul şpăgii în Portul Constanţa, care vămuia fiecare transport ilegal cu mii de $. Organigrama mafiei din Portul Constanta

Evaziunea fiscală din port şi din vămile de la malul mării a fost orchestrată de un grup extrem de bine structurat, cu o „organigramă" închegată, ierarhii clar definite şi un control strict pe circulaţia banilor obţinuţi ilegal.

Procurorii Direcţiei Naţionale Anti-corupţie au descoperit că în Portul Constanţa funcţi-ona un grup infracţional extrem de bine structurat, împărţit pe şase paliere, structură în cadrul căreia fiecare îşi cunoştea în detaliu sarcinile. Din datele obţinute de anchetatori mai rezultă faptul că membrii grupului ar fi acţionat susţinut în perioada mai 2010 - martie 2011. România liberă prezintă astăzi „organigrama" grupului de evazionişti din porturile de la Marea Neagră, printre figurile principale regăsindu-se senatorul PDL, Mircea Banias, care a primit interdicţie de a părăsi ţara pentru 30 de zile, şi secretarul general al MAI, Laurenţiu Mironescu, demis luni din funcţie şi reţinut câteva ore mai târziu.

Protecţie externă

DNA vorbeşte despre un prim palier, intitulat generic de „protecţie externă". Aici, procurorii îi includ pe senatorul PDL Mircea Banias şi pe fostul secretar general al Ministerului de Interne, Laurenţiu Mironescu. Ei trebuiau să asigure securitatea grupării de vameşi prin protejarea acestora de controale. În schimbul banilor sau chiar a unei părţi din mărfurile confiscate în Portul Constanţa, senatorul Banias, spre exemplu, intervenea pe lângă oficiali din Ministerul Transporturilor pentru a-şi menţine oamenii în funcţie şi pentru a dirija către Portul Constanţa diferite fonduri.

Conducere şi control

Anchetatorii vorbesc de un al doilea palier, de „conducere şi control", a afacerilor ilegale din Portul Constanţa. Penetrând acest sector, procurorii nimeresc în nucleul mafiei din port, structură care a rezistat în toate regimurile aflate la putere. În acest sector sunt plasaţi Eugen Bogatu - fost director al Direcţiei Domenii Portuare din Administraţia Portuară Constanţa şi Alin Pilcă - administrator al S.C. Container Clearance Services S.R.L. Constanţa. Acesta din urmă este fiul lui Teodor Pilcă - un influent vameş constănţean. Numele firmei sale a fost implicat şi în scandalul returnării ilegale de TVA pentru libanezul Said Baaklini, o afacere ilegală de circa 60 milioane euro. Potrivit surselor RL,Bigatu şi Pilcă Jr racolau „clienţii" pe care gruparea îi sprijinea şi stabilea marile comisioane precum şi modul în care se împărţeau banii. Respectivii clienţi erau îndrumaţi apoi spre structura inferioară a reţelei.

Comandă şi coordonare

În cadrul acestei structuri intrau şefi din birourile vamale sau orice altă persoană care ocupa funcţie de conducere. Potrivit unor surse judiciare, ne referim aici, printre alţii, la Liviu Durbac, fost şef interimar la Vama Constanţa Sud Agigea - în prezent şef al Biroului Vamal Târguri şi Expoziţii Bucureşti, Marius Scrioşteanu - şeful Biroului Vamal Slobozia, Costel Liviu Bratu, adjunct al Şefului Biroului Vamal Constanţa Sud Agigea, Claudiu Olteanu, adjunct al Şefului Biroului Vamal Constanţa Sud Agigea. Este structura inferioară a grupului de criminalitate organizată care „prelua clienţii" de la responsabilii cu conducerea şi controlul. Împreună cu oamenii de afaceri ei stabilesc detaliile cu privire la importurile de marfă care trebuie protejate: ce fel de mărfuri sunt, când ajung în ţară, unde trebuie să fie transportate, metodele pe care trebuie să le aplice pentru a evita controalele şi plata taxelor, precum şi firmele de transport la care trebuie să apeleze afaceriştii pentru a le fi transportată marfa. După ce se pun la punct aceste lucruri, sarcinile sunt transmise, pe filieră, mai jos.

Execuţie

După cele trei paliere „de vârf", procurorii Direcţiei Naţionale Anticorupţie au mai descoperit încă trei, toate de „execuţie la nivelul sistemului vamal". În aceste din urmă structuri de execuţie intrau simpli lucrători vamali, precum Adrian Milea, Valentin Roşculeţ sau Ioan Didilescu. Tot aici apar şi diferiţi patroni de firme care realizau proceduri de intermediere vamală sau transport de mărfuri, cum ar fi Mihai Ciobanu, Mihai Culea, Laurenţiu Catargiu. Toţi aceştia primeau sarcini de la superiorii ierarhici, respectiv de la membri din structura de „comandă şi coordonare". Potrivit surselor RL, aceştia erau înştiinţaţi concret despre ce transporturi trebuiau protejate şi cum se făcea efectiv acest lucru.

Banias, aproape de a fi numit în Comisia de control a SIE Surpriză ieri la Parlament. Pe ordinea de zi a şedinţei Birourilor Perma¬nente reunite a figurat şi o scrisoare a grupului senatorial al PDL, care solicita numirea lui Mircea Banias în comisia reunită de control a Serviciului de Informaţii Externe, în locul lui Vasile Nistor. Soluţionarea a fost însă amânată, iar scrisoarea datează, cel mai probabil, dinainte de 18 aprilie, când s-a şi ţinut ultima reuniune a Comisiei. Mircea Banias este acuzat de aderare la un grup infracţional organizat, trafic de influenţă şi instigare la delapidare şi are interdicţie de a părăsi ţara. Tot ieri, ministrul Internelor, Traian Igaş, a cerut DGIPI să deschidă o anchetă cu privire la împrejurările numirii lui Laurenţiu Mironescu în funcţia de secretar general al MAI.

http://www.romanialibera.ro/exclusiv-rl/investigatii/organigrama-mafiei-din-portul-constanta-226304.html